Interviul sau cum învățăm să ne informăm direct de la sursă

Întrebări deschise, închise, directe și indirecte. Interviu informativ, de investigare, interpretativ, portret, de analiză. Interviu față în față sau în scris. Aceste și multe alte lucruri noi au fost însușite cu succes de către discipolii Școlii de Studii Avansate în Jurnalism în cadrul cursului Interviul. Alături și împreună cu studenții a lucrat instructorul și jurnalistul Vitalie Dogaru.

Cursul a durat patru zile și s-a axat, în mare parte, pe exercițiul practic. Studenții ȘSAJ au simulat mai multe interviuri. Unii au jucat rolul jurnalistului, ceilalți - al interlocutorului. Vitalie Dogaru le-a atras studenților atenția asupra faptului că, înainte de a merge pe teren și de a discuta cu persoana intervievată, jurnalistul trebuie să-l cunoască pe acesta, dar și despre subiectul despre care vor discuta. „Documentați-vă. Colectați cu atenție materialele privind subiectul sau tema despre care intenționați să scrieți, dar și despre persoana pe care o veți intervieva. Aveți mereu pregătit un plan de întrebări”, le-a spus instructorul.

În cadrul cursului studenții au aflat cum trebuie să se prezinte un jurnalist la interviu, au discutat despre comportamentul acestuia, dar și despre relația care trebuie să existe între jurnalist și intervievat. „Nu intervievați rudele, prietenii și părinții”, le-a sugerat Vitalie Dogaru. O atenție sporită a fost pusă pe scrierea și pe redactarea interviului. Instructorul a menționat că azi, în epoca tehnologiilor moderne, jurnaliștii utilizează diverse modalități de înregistrare a interviului - fie  reportofon, fie telefon performant. Totuși, înainte de a redacta interviul propriu-zis, jurnalistul trebuie să descifreze atent tot ce a înregistrat. „Sursa trebuie citată cu acuratețe, fără greșeli gramaticale”, a subliniat Vitalie Dogaru.

Studenții ȘSAJ spun că acest curs, pentru care au trebuit să realizeze și două lucrări practice, le-a schimbat în totalitate viziunea despre interviu, pe care unii dintre ei îl considerau ca fiind cel mai ușor gen jurnalistic. „Cel mai greu a fost alegerea unghiului de abordare și focusarea pe subiect”, a spus studenta Liliana Chisari. Iar Cristina Papușoi crede că acest curs a ajutat-o să înțeleagă cum să pună corect întrebări incomode și cum să „provoace” un interlocutor la discuție.